Saturday, August 1, 2009

Majlis Pertunangan Nadatul Nadwa bt. Shuib..

Pagi tadi berlangsungnya pertunangan diantara sahabatku Nadatul Nadwa bt Shuib dan Mohd Jihad. Pertunangan dilangsungkan di rumah beliau di Ulu Langat, Selangor. Disebabkan mama yang dipertanggungjawabkan untuk menyolek Na, maka kami bertolak awal dari rumah. Lebih kurang pukul 9 pagi. Kami (mama,alin, zura, aween dan diriku) menaiki kereta aween ke sana. Kami tiba di rumah Na, lebih kurang pada pukul 10 pagi. Sejurus sahaja kami tiba, kami disaji dengan sarapan pagi yang disediakan di luar rumah beliau. Amat nyaman suasana di Ulu Langat ini, maklum sahajalah kedudukan rumahnya berhampiran dengan tempat rekreasi Air Terjun Sungai Congkak. Betapa gembiranya dapat bersama rakan-rakan. Dah lama rasanya tak bergelak-ketawa bersama mereka. Melayan karenah Zura, memang tidak kering gusi dibuatnya.


Aween, mama dan zura yang gembira menikmati sarapan.


Alin yang comel pun turut meraikan majlis..


Aween bersama na sebelum di 'make over'.


Setelah kenyang menyantap makanan, lebih kurang pukul 11 mama meneruskan tanggungjawabnya untuk menyolek wajah na. Memang mudah kerja mama, disebabkan muka na yang sudah sedia cantik, maka tidak banyak yang perlu dirias. Amat berbeza wajah na setelah disolek. Memandangkan na memang tidak pernah bersolek, maka sesekali melihat dia bersolek amat membuatkan kami teruja. Manis sahaja wajahnya. Bertuahlah long, andai memang jodohmu. Na adalah seorang wanita yang baik, sopan santun, mempunyai agama yang baik dan cantik juga. Memang pakej. Tidak hairanlah ramai lelaki yang meminatinya dalam diam.


Wajah-wajah ceria na sebelum ditunangkan...


Seronoknyalah kami meraikan pertunangan na, ini adalah pertunangan pertama yang berlangsung di kalangan raka-rakan rapatku di politeknik. Disebabkan oleh itu, kami amat teruja dan amat gembira. Tidak lekang gelak-ketawa dan usikan dari kami. Masing-masing seakan tidak pernah berpisah sebelum ini. Walaupun pada hakikatnya, masing-masing sudah mempunyai haluan mereka yang sendiri. Tapi dengan rahmat Allah, ukhuwah yang terjalin sejak dari politeknik ini tidak pernah putus, malah makin rapat dari hari ke hari.


Rakan-rakan pengubat hati bersama mama dan alin..


Pihak lelaki tiba pada pukul 2. Kulihat sahabatku na sudah tidak senang duduk. Berdiri salah, duduk apatah lagi. Kami menasihatkan beliau supaya bertenang dan bertahmid kerana pihak lelaki telah selamat sampai. Alhamdulillah.. Na diminta keluar dari bilik bagi upacara menyarung cincin bagi merisik dan memakai gelang bagi bertunang. Kami lihat, beliau tenang sahaja, walaupun kami tahu na amat berdebar. Tahniah sahabatku, kerana kau kini sah digelar tunangan orang, yang mana impianmu sejak habis pengajianmu di politeknik lagi.


Hantaran dari pihak na..


Hantaran dari pihak long..


Na bersama mamanya..


Upacara menyarung cincin (merisik)..




Upacara memakaikan gelang (bertunang).

Majlis berakhir pada pukul 5, setelah puas bergambar dan menikmati minum petang. Kami dibawa oleh na ke Sungai Congkak. Alang-alang sudah di Ulu Langat, peluang ini amat tidak kami lepaskan. Walaupun na penat, sudah beberapa hari tidak lena tidur, beliau tetap tersenyum melayani karenah kami. Maklum sahajalah hati sudahpun lega kerana semuanya berjalan lancar. Terpancar riak bahagia di wajahnya. Setibanya kami di Sungai Congkak, kami hanya membasahkan kaki sahaja. Rindu dengan sejuk air sungai, bertuah mereka yang duduk berhampiran tempat ini. Betapa air yang dikurniakan Allah ini amat menenangkan, tidak kira pada siapa pun yang menyentuh dan memandangnya.


Ceria bermain air di Sungai Congkak..


Tahniah wahai sahabatku na...
Impian mu sudah hampir menjadi kenyataan..
Pertunangan bukanlah tiket kebebasan,
tetapi gunakanlah masa ini untuk dirimu dan pasangan mu mendalami ilmu munakahat...

Kalian sudah hampir dengan gerbang pernikahan,
nantikanlah dengan penuh kesabaran...

Ku mendoakan agar jodoh kalian berkekalan, dan impian kalian terlaksana...

Aween, zura, na..
kalian adalah sahabat yang banyak menyumbang dalam perjalananku
untuk kembali ke fitrahku...

Ucapan terima kasih tidak mungkin dapat membalas jasa kalian...
Walaupun sekarang kita sudah berjauhan, tetapi hubungan ini tetap mekar...
Betapa ku menyayangi kalian kerana Rabbi..
Betapa kalian ku rindui setiap saat..
Betapa kalian ku ingati di dalam setiap doaku...
Terima kasih kerana sudi menerima ku sebagai sahabat suatu masa dahulu..
Terima kasih kerana sudi bersabar dengan karenahku..
Terima kasih kerana membantu ku untuk kembali kepada Rabbi...
Kalian adalah sahabat yang sentiasa di dalam hatiku..
Semoga kita bertemu lagi..

Mama tersayang...
Terima kasih kerana sudi turun padang untuk membantu kami..
Mama adalah yang terbaik..
Kami sayang mama..


Ya Allah peliharalah hubungan kami...
Sabarkanlah kami dalam menempuhi dugaan Mu...
Terima kasih Ya Allah kerana menganugerahkanku sahabat yang sehebat ini..

No comments:

Post a Comment