Sunday, August 16, 2009

Sujudku..

Sujud terakhirku dikala subuh mengundang peristiwa yang membuatkan ku syukuri betapa nikmatnya dapat menyembah Allah yang Esa. Tiba-tiba ku tedengar bunyi aneh daripada tulang leher ku, ku mengagak urat di leherku telah beralih dari kedudukan asalnya. Sakitnya, hanya Rabbi yang mengetahui. Yang ku risaukan adalah kemampuanku untuk bersujud selepas ini. Penyembuhannya mestilah memakan masa. Dugaan ini membuatkanku amat menghargai nikmat sujud yang telah Allah beri selama ini. Ku berdoa semoga diri ini sembuh secepat yang mungkin.





Sujud merupakan antara rukun solat yang terpenting. Ia disepakati sebagai rukun dengan nas dan jamak. Ulama bersepakat bahawa sujud yang sempurna mestilah dilakukan di atas tujuh anggota. Sekiranya tertinggal mana-mana anggota, solat tidaklah batal. Namun menurut mazhab Syafi'e jika bahagian dahi tidak diletakkan sebetulnya di atas tempat sujud sehingga kira-kiranya berat kepala terletak di atas tempat sujud. Jika keadaan demikian tidak berlaku, wajib mengulangi sujud. Kewajiban untuk sujud di atas tujuh anggota ini berdasarkan hadis Ibn Abbas r.a yang sahih.

Maksudnya: "Aku diarahkan untuk sujud diatas tujuh anggota sujud: Di atas dahi - dan Nabi s.a.w menunjukkan ke arah dahinya, kedua-dua belah tangan, dan kedua-dua lutut dan kedua-dua hujung kaki." (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Sewaktu sujud, kita diharuskan berdoa untuk memperolehi kebaikan dunia dan akhirat. Demikian pendapat yang lebih tepat dan pegangan mazhab Syafi'e. Manakala doa yang terbaik ialah membaca doa-doa secara berlafaz yang sabit daripada hadis Nabi s.a.w dengan memahami maknanya. Kemudian jika ingin membacakan dalam bahasa ibunda juga harus, tetapi lebih elok jika dibacakan dalam hati sahaja bagi menjauhi khilaf. Imam Syafi'e juga berijtihad agar dibezakan sedikit cara rukuk dan sujud wanita agar tidak meregangkan tangan mereka daripada rusuk kerana bimbang tindakan itu akan menyebabkan aurat wanita terdedah. Ia berdasarkan hadis:

Maksudnya: "Sesungguhnya Nabi s.a.w melalui dan terlihat orang wanita yang sedang solat, lalu Nabi menegur: Apabila kamu berdua sujud maka hendaklah dirapatkan sebahagian daging ke bumi, kerana wanita tidaklah sama seperti lelaki." (Riwayat al-Bahaiqi, 2/223).

Sujud itu mempunyai hikamahnya tersendiri, antaranya ialah:

1 Melegakan sistem pernafasan (rilieved congestion for breathing).

2 Mengembalikan kedudukan organ ke tempat asalnya.

3. Bernafas ketika sujud akan :

  • Membetulkan buah pinggang yang terkeluar sedikit dari tempat asalnya.
  • Membetulkan pundi peranakan yang jatuh (prolapsed uterus/fallen band womb)
  • Melegakan sakit hernia.
  • Mengurangkan sakit senggugut ketika haid.
  • Melegakan bahagian paru-paru dari ketegangan ( high parts of the lungs )
  • Mengurangkan kesakitan pada pesakit APPENDIKS @ SPLEEN(limpa)
  • Kedudukkan sujud paling baik untuk berehat dan mengimbang lingkungan bahagian belakang tubuh.
  • Meringankan bahagian PELVIS.
  • Memberi dorongan untuk mudah tidur .
  • Mengerakkan otot bahu, dada, leher, perut, punggung ketika akan sujud dan bangun darinya.
  • Gerakan otot-otot itu menjadikannya (otot) lebih kuat dan elastik,secara otomatik memastikan kelicinan perjalanan darah yang baik (smooth blood circulation).
  • Bagi wanita, gerakan otot itu menjadikan buah dadanya lebih baik, mudah berfungsi untuk menyusukan bayi dan terhindar dari sakit buah dada.
  • Mengurangkan kegemukkan (obesity).
  • Gerakan bahagian otot memudahkan wanita bersalin, organ peranakan mudah kembali ke tempat asal serta terhindar dari sakit bergelombang perut(convulsions).
  • Otak manusia (organ terpenting) menerima banyak bekalan darah dan oksigen.
  • Mengelakkan pendarahan otak jika kita tiba-tiba menerima pompa darah ke otak secara kuat dan mengejut, terhindarlah penyakit seperti APOPLEXIA RUPTURE OF BLOOD VESSELS DAN ARTE IOSECLEROSIS OF CEREBRUM.

Wallahua'lam..

Ya Allah sembuhkanlah ku..
Sujudku hanya untukMu..Rabbi..

--> Sumber daripada Ust. Zaharuddin Abd. Rahman, 2008, Cetakan pertama, Formula Solat Sempurna, Kuala Lumpur, Telaga Biru.

No comments:

Post a Comment