Sunday, August 9, 2009

Kem Remaja Islam 2009..

Jumaat lalu, persatuan Ikatan Mahasiswa Madani (IMAM) UiTM telah menganjurkan kem bagi pelajar UiTM, bertempat di UiTM Arau selama 3 hari 2 malam. Dengan rasa terujanya ku membuat keputusan untuk menyertai kem ini. Maklum sahajalah, rohani ini terlalu rindu untuk disantap dengan program-program sebegini. Walaupun agak kelam-kabut ku membuat persiapan ke kem ini, namun semuanya berjalan lancar. Pelbagai peristiwa lucu yang terjadi sebelum ku pergi ke masjid di UiTM arau. Memandangkan telah lama diri ini tidak ke kem yang seperti ini, maka persediaan yang ku buat agak kelam-kabut sedikit. Nasib baik ada rakan sebilik yang membantu, jika tidak tentu segalanya menjadi sangat sukar untukku.

Yuran pendaftaran bagi program ini cuma RM5. Betapa murah yurannya, tidak setanding dengan program yang diadakan. Pelbagai aktiviti yang telah dianjurkan oleh pihak IMAM. Sebanyak 4 kuliyyah telah diberikan kepada kami sepanjang program ini. Kuliyyah yang pertama membincangkan tentang 'Syahadah', yang kedua tentang 'Islam, Iman dan Ihsan', yang ketiga berkenaan 'Akhlak Remaja dan Cabarannya Masa Kini' dan terakhir sekali ialah berkenaan dengan 'Usrah dan Kepentingannya'. Pelbagai pengetahuan yang ku dapat disepanjang program ini. Setiap satu kuliyyah memberi impak yang sangat besar pada diriku. Terasa diri kerdil, masih banyak ilmu yang perlu ku gali. Banyak waktu yang kusiakan selama ini. Semoga Allah mengampuniku..






Aktiviti yang paling menyeronokkan didalam program ini adalah counter strike. Betapa ketahanan mental fizikal para peserta diuji. Kami dikehendaki ke tempat yang ditunjukkan oleh fasilitator dengan segera. Tetapi disepanjang perjalan ini, kami akan diserang dari pelbagai penjuru. Aktiviti ini mengajak kami membayangkan bagaimana untuk kami menyusun strategi dalam mempertahankan islam tercinta. Kami seperti serikandi islam yang berjuang menentang musuh. Betapa hebat peserta-peserta dalam menyumbang idea dan tenaga bagi membantu sahabat-sahabat dalam misi menyelamatkan deen ini. Sanggup syahid demi Islam tercinta. Segala kepenatan tidak dirasai kerana semangat yang berkobar-kobar di hati setiap peserta. Ku terbayang ketika ini, bagaimana pula saudara-saudara seakidah ku yang berjuang bermati-matian di medan perang demi agama Allah ini. Hanya mereka yang diberi nikmat iman dan islam yang memahami erti perjuangan dan penderitaan saudara seakidah ini. Islam pasti akan gemilang suatu hari nanti.

Pada hari ketiga, kami diberi ujian yang berat oleh pihak fasilitator. Pukul 3 pagi kami dikejutkan dari lena bagi melunaskan cabaran terakhir program ini. Ketika inilah ukhuwwah yang terbina atas nama Allah ini diuji dengan pelbagai dugaan. Yang paling menghampakanku adalah ketidakmampuanku memikul amanah yang telah diberi kepadaku di awal program ini. Amanah yang berupa belon diarahkan oleh fasilitator untuk dibawa kemana-mana telah kutinggalkan di dalam beg di masjid. Sangat terkilannya diriku dan sahabat-sahabat tika dikatakan tidak beramanah. Dengan semangat yang berkobar ku dan peserta yang lain meminta fasilitator agar diberi peluang untuk kami menebus kesalahan kami. Tetapi malangnya amanah tesebut tidak dapat juga kami pelihara walaupun telah diberi peluang sebanyak dua kali. Tetapi kami tidak berputus asa, merayu lagi untuk diberi peluang kali ketiga. Kali ini muslimin berpadu dengan muslimat dalam mempertahankan amanah ini. Dengan berkat pengalaman dari kegagalan sebelum ini, kami lebih bersedia dari sebelumnya. Benteng pertahanan luar yang diterajui oleh muslimat kami bina bagi memelihara amanah yang sedang dijaga oleh muslimin dari dalam. Walaupun dikatakan muslimin bacul, tetapi itulah strategi kami. Akhirnya benteng pertahanan kami tidak dapat dibolosi oleh pihak musuh. Kami bersyukur kepada Allah. Menunjukkan pengalaman dan kesilapanlah yang mematangkan seseorang itu. Cuma, setiap insan harus segera kembali bertaubat setelah membuat kesilapan. Berusaha membaiki diri agar lebih baik. Jangan biarkan diri terus hanyut dek kelalaian.

Kala hening pagi setelah kami berhempas pulas mempertahankan amanah dan maruah yang diberi. Kami diajak bertafakur. Mengingatkan akan segala dosa-dosa kami, kepada Rabbi dan ibubapa. Jernih-jernih kaca menitis disetiap mata kami. Mengenangkan betapa membuih dosa yang telah kami lakukan. Apakah mampu kami kembali kepada Rabbi dengan diri yang bersih tiada noda. Apakah masih ada keampunan untuk kami. Ibu..Ayah..betapa banyaknya kami menyusahkan kalian, betapa kami tidak mampu membalas jasa-jasa kalian, betapa sabarnya kalian membesarkan dan mendidik kami. Semoga Allah dapat membalas jasa kalian yang tidak terhitung banyaknya itu. Alam jauh ku lihat di waktu itu, mengagungkan Allah, memuji setiap penciptanNya. Tiada cacat cela, setiap kali beristighfar, ada satu rasa yang singgah di hati, mengalir di setiap tubuh..Mengenang kembali dosa yang telah ku lakukan satu ketika dulu. Mensyukuri nikmat hidayah yang Allah beri, betapa Allah masih menyayangi diri ini walaupun terlalu banyak dosa yang telah kulakukan. Rasulullah amat ku rindui ketika ini, masihkah ada peluang untukku bersama denganmu di negeri yang abadi. Sedang diri kadang-kadang lupa untuk berselawat kepadamu, terkadang diri tidak sepenuhnya mengikut sunnahmu. Jika baginda masih hidup, tentu baginda merasa sangat kecewa dengan umatnya. Maafkan kami ya Rasulullah, syafaatkanlah kami di akhirat kelak. Kerana kau kekasih Allah. Ku tahu perasaan yang sama juga dirasai bagi setiap peserta.Hanya Allah yang tahu betapa kami mengharapkan keampunanNya.






Tafakur itu adalah aktiviti terakhir kami. Seusai solat subuh, terus kami bersiap untuk menghadiri majlis penutupan dan perpisahan program ini. Wakil dari muslimin, muslimat dan fasiliator memberikan ucapan. Setiap bait ucapan yang diberi kami hayati dan ambil iktibar. Sesungguhnya kem selama 3 hari ini amat tidak mencukupi bagi ku. Terasa masih banyak perkara yang perlu kupelajari, walaupun begitu ia adalah pengalaman ku yang amat berharga. Ukhuwwah kerana Allah yang terbina amat aku ku hargai. Betapa kami mempunyai matlamat yang sama, yakni mempertahankan agama Rabbi walaupun setiap daripada kami berasal dari latar belakang tarbiyyah yang berbeza. Hati tertaut kerana Allah, jika tidak dengan takdirnya juga tidak mungkin ku hadir ke kem ini, Alhamdulillah.. Wahai sahabat-sahabat ku, wahai adik-adik ku, kita bertemu dan berpisah kerana Allah..Bersamalah kita istiqamah dalam mempertahankan agama kita. Praktikkan apa yang telah kita pelajari di kem ini. Walaupun kalian tahu, betapa dugaan di dunia realiti itu lebih hebat untuk kita tempuhi. Marilah kita berganding bahu dalam menegakkan islam. Islam tidak akan gemilang jika umat berpecah belah. Bersatu kita teguh, bercerai kita roboh. Walaupun jumlah kita sangat sedikit di akhir zaman ini, tetapi bersyukurlah di atas nikmat yang telah Allah beri ini. Timbalah pengalaman dan ilmu sebanyak mungkin. Dengan pengalaman dan ilmu kita akan menjadi matang dan menjadi lebih baik dari hari ke hari. Betapa ku sayangi mereka kerana Allah. Terima kasih kepada fasilitator yang menganjurkan program ini, semoga Allah memberkati kalian dan membantu kalian dalam usaha kalian menyedarkan remaja-remaja yang semakin hanyut di akhir zaman ini.





Ya Allah terima kasih kerana memberikan ku nikmat iman dan islam..
Kuatkan lah hatiku untuk mempertahankan agamaMu.. Bantulah diriku supaya istiqamah..

2 comments:

  1. alhamdulillah..bagusla amal..^___^
    semoga drimu sentiasa istiqamah..

    bestnye join kem..teringt tempt kat arau ni..huhu

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah mar..amalpun x sgka akan menjadi begini sejauh ini..bersyukur sangat2..
    Terima kasih mar, 2lah semoga amal sntiasa istiqamah...

    kalu mar ade kan best.. :)

    ReplyDelete