Tuesday, August 18, 2009

Berhati memulakan langkah..

Penglibatan ku di dalam IMAM adalah masih baru lagi. Masih banyak yang perlu ku pelajari dan ku gali didalam pengembaraanku mencari cinta Rabbi. IMAM adalah salah satu medannya. Di sanalah tempatnya ku akan bertemu dengan mereka yang mempertahankan agama yang suci dengan sedaya upayanya. Di medan itulah ku akan memulakan langkah pertamaku. Semoga sahabat-sahabat dapat membantu ku dalam pencarian ku mencari cinta Rabbi ini juga dalam usaha ku untuk bersama-sama mereka mempertahankan agama ini.

Sahabat yang ku kenali kerana takdir Allah, yang juga salah seorang anggota IMAM (senior) menyuntik kata-kata semangat kepadaku. Kata beliau, tetaplah pada jalan yang telah ku pilih ini. Ini kerana IMAM menyimpan satu agenda untuk ahli-ahlinya. Disebalik kelembutan setiap gerak-geri persatuan ini, tersembunyi suatu kekuatan yang tidak dapat digambarkan bagi mereka yang benar-benar mahu menegakkan islam. Senyum lebar ku mendengarnya. Terasa ada semacam perasaan yang hadir. Semangat ku naik dengan tiba-tiba. Rasa bahagia kerana ku tidak salah memilih jalan ini.

Ku di kahabarkan lagi bahawa pergerakan persatuan ini amat di pantau oleh bahagian Hal Ehwal Pelajar. Sungguh ku pelik dengan situasi ini, mengapa segala aktiviti yang dibuat untuk memantapkan rohani dan ukuhuwwah sesama muslim di remehkan. Ada sahaja syaratnya, yang terkadang jika difikirkan amatlah tidak masuk dek akal. Berlainan pula dengan aktiviti yang berkaitan dengan hiburan, tidak pula ditegah, malah semakin lama semakin berleluasa tanpa pantauan. Natijahnya remaja semakin rosak akhlak, negara semakin mundur disebabkan kurangnya generasi pemangkin ummah.

Jangan pula politik dijadikan alasan. Terkadang pihak atasan seperti takut dengan bayang-bayang sendiri. Sedang pelajar tidak pula berniat ke arah itu. Tidak cukup lagikah isu AUKU diperdebatkan?? Yang mengakibatkan pergerakan dan pemikiran mahasiswa terbatas. Tidakkah mereka tahu remaja yang hebat itu datangnya dari mereka yang mempunyai akhlak yang hebat. Datangnya dari hubungan yang erat dengan Allah, Rasul dan sesama muslim?? Jika aktiviti-aktiviti yang mendatangkan faedah ini disekat, kemanakah hala hendak dituju remaja masa kini??


Seperti yang diperkatakan oleh Sheikh Dr. Fathi Yakan, aktivis pergerakan Islam tersohor di dalam salah sebuah bukunya. Antara cabaran luar yang dihadapi oleh gerakan islam pada zaman ini ialah:

  • Undang-undang yang menekan masyarakat Islam sendiri.
  • Kesan-kesan daripada kurang pengetahuan dalam menghadapi masalah menurut kacamata Islam.
  • Rosaknya para petugas-petugas Islam/negara.

Wallahua'lam..

Ya Allah bantulah diriku semoga sentiasa istiqomah dalam berjuang...Semoga hati ini tetap di atas jalanMU...

--> Sumber daripada Sheikh Dr. Fathi Yakan (penterjemah: Ibnu Ghazali), 2002, Cetakan pertama, Api Kebangkitan Islam dan Cabaran Abad Ke 21, Kuala Lumpur, Jasmin.

No comments:

Post a Comment