Saturday, August 22, 2009

Towards Falahain..

Setelah kekangan ditempuhi dengan sabar dan tabah, akhirnya blog ini bernyawa kembali. Lantaran kesibukan menghadiri program, memakmurkan Ramadhan dan juga berjuang menjawab 'test', diri ini amat kesuntukan masa untuk menjengah blog tersayang..

Jumaat yang lepas diri ini diberi peluang oleh Allah yang Maha Penyayang untuk menghadiri kem Towards Falahain yang dianjurkan oleh pihak IMAM. Penyertaan kali ini amatlah sedikit jumlahnya jika nak dibandingkan dengan program KRIS yang lepas, mungkin disebabkan halangan ujian dan juga program ini kebetulan di adakan pada hari pertama Ramadhan maka, penyertaannya kurang memberangsangkan.

Kem kali ini pada pendapatku lebih mencabar dari KRIS sebelum ini. Memandangkan ia hanya diadakan selama 2 hari sahaja, maka pengisiannya lebih kompak dan kompleks. Walaupun begitu, jadualnya sedikit santai lantaran berpuasa. Antara yang pengetahuan yang dikongsi bersama di kem ini ialah berkenaan dengan falsafah jahiliyah yang mempengaruhi pemikiran mahasiswa kini, dakwah islamiyyah dan juga kepentingan organisasi pada umat islam.

Betapa ku kagumi ahli-ahli majlis tertinggi IMAM. Bijak mengurus pengisian, cara penyampaian pengetahuan yang amat membanggakan dan juga terserlah kewibawaan setiap dari mereka. Setiap dari input ku ambil dengan penuh penghayatan. Maklum sahajalah, diri ini baru mula bertatih mencari tapak, maka diri ini sangat teruja dan menghargai apa yang diberi oleh mereka. Semoga diri ini sentiasa istiqimah dalam menimba ilmu ini, sungguh ku takut kerana sesungguhnya hati ini bolak-balik fitrahnya. Sedar atau tidak masih ramai yang tidak mengetahui tentang ideologi-ideologi yang menyerang masarakat dewasa ini. Ideologi seperti Hedonisme, Liberalisme, Sekularisme dan Nasionalisme dibincangkan bersama peserta-peserta. Pelbagai pendapat di kongsi bersama untuk mengaktifkan lagi kotak pemikiran setiap peserta.

Program kali ini meninggalkan kesan yang amat mendalam pada diriku, inilah kali pertama diri ini diamanahkan untuk memberi tazkirah kepada warga muslimat yang menyertai kem ini. Amatlah tidak tenangnya diri ini tatkala diberi tugas yang berat itu. Maklum sahajalah, kekurangan diri amatlah tidak terhitung banyaknya. Namun ku berserah segalanya pada Rabbi, memohon pertolongan ilham darinya, agar diri ini tidak tersalah dalam berkata. Alhamdulillah segalanya dipermudahkan Allah.

Pada mulanya, ku membincangkan tajuk 'Dugaan' dengan setiap peserta. Sengaja ku pilih topik ini bagi menyedarkan diri ini dan sahabiah-sahabiah yang lain bagi menghadapi setiap dugaam dengan bijak dan sabar. Debaran di hati hanya Allah sahaja yang Maha mengetahui. Bimbang diri tersalah langkah dalam berbicara. Tazkirah ku akhiri dengan kisah hidupku sendiri dengan niat supaya sahabiah-sahabiah yang lain mengambil iktibar. Semoga banyak pengajaran dikutip dari setiap pengalaman yang ku ceritakan.

Masih banyak yang tidak mampu kucoretkan disini, semoga program berilmiah ini dapat lagi ku ikuti di masa akan datang. Sungguh ku risau jika diri gersang dari ilmu. Terima kasih kepada pihak IMAM kerana menganjur program ini. Sungguh ku amat menghargainya. Kalian ku kagumi kerana kewibawaan dan kesungguhan kalian dalam membentuk generasi kini dan akan datang.



Resolusi..


Taaruf..

Adik syira dan adik mien..

Peserta Towards Falahain dan Fasilitator..

RABBI bantulah diri ini dalam menimba ilmu..

Peliharalah ukhuwwah yang baru ku bina ini...

Sesungguhnya ku menyayangi mereka keranaMU YA ALLAH..

2 comments:

  1. Teruskan perjuangan mu wahai serikandi bonda..bonda amat berbangga...dan gembira kerana sudah ada penyambung impian bonda yang telah lama di telan masa...

    ReplyDelete
  2. Terima kasih mama, kita masih ada masa ma, selagi roh masih di jasad..

    ReplyDelete