Wednesday, July 29, 2009

Menjaga hati...

Segumpal daging yang bernama 'Hati' ini bukan mudah untuk di jaga. Terkadang sifat mazmumah melintas juga. Jika tidak dengan iman yang teguh dan hati membasah dengan zikir kepada Rabbi, mungkin hati ini akan tewas dengan tipu daya syaitan yang direjam dan nafsu yang melalaikan.

Muslim yang ingin mempunyai iman yang selalu bersinar memancar akan sentiasa mencari cara untuk selalu mendekatkan dirinya kepada Rabbnya. Tidak akan lekang asma' Allah di hati dan mulutnya. Tidak akan terasa cukup amal ibadatnya. Terasa menggunung dosa-dosanya. Lantaran mabuk cinta yang teramat dalam kepada Rabbnya. Lantaran juga mengharap keampunan dari Rabbnya. Supaya dipermudahkan bertemu dengan Rabbi andai tiada lagi dosa dan noda pada diri.

Seperti yang diperkatakan oleh Ibn Taimiyah: “Zikir bagi hati adalah umpama air bagi ikan, bagaimana keadaan ikan apabila berpisah daripada air?”.

Begitulah betapa pentingnya zikir kepada hati. Tambahan lagi, betapa insan ini perlu menginsafi diri, mensyukuri segala nikmat yang telah Allah beri bagi menyuburkan rasa kehambaan di dalam diri. Betapa kita tiada apa di dunia ini, betapa kita hidup hanyalah untuk mati bertemu yang Esa. Dalam perjalanan di dunia ini, ada tugasan yang perlu kita galas. 'Khalifah di muka bumi', bukan semudah ungkapan sahaja. Ia memerlukan kekuatan rohani, mental dan fizikal dan juga sedikit pengetahuan untuk melaksanakannya.




Sedarlah kita hanya dari setitis air yang hina, diangkat oleh Allah menjadi makhluk yang mulia untuk menghambakan diri kepadaNya.

Ya Allah bantulah diriku untuk memelihara hati ini, semoga ia tidak berpaling setelah Engkau memberi petunjuk...
Peliharalah hambaMu ini dari sifat mazmumah..
Suburkanlah hati ini dengan sifat mahmudah Ya Allah..
Hanya kepadaMu ku berserah..

No comments:

Post a Comment