Tuesday, July 21, 2009

Mampukah kita diuji...

Hari ini seorang sahabat mengadu akan masalahnya. Kasihan melihat dia, sehingga bengkak matanya lantaran ingin menjaga hati sahabat-sahabat, hati sendiri remuk redam..Patutlah ku lihat dia murung tatkala ku menegurnya. Rupanya ada masalah..

Sabarlah wahai sahabat, hanya itu yang mampu kukatakan padanya. Berat mata memandang berat lagi bahu yang memikul...Allah tidak akan membebani kita dengan dugaan yang tidak mampu kita tangani..dugaan yang diberi sesuai dengan tahap iman kita, jika kita sabar, InsyaAllah kita akan perolehi nikmat yang sangat-sangat kita tidak sangka..Nikmat yang sangat manis..

Semua orang tidak sempurna, setiap insan pasti ada dugaan yang akan menimpa mereka. Bagaikan itulah syarat kita sebagai khalifah di muka bumi dan hamba Allah yang Maha Esa. Semakin kuat iman kita, semakin kuat kita diuji. Makin kita diuji makin kita terasa dekat dengan Allah. Setiap saat hati dan mulut akan sentiasa berzikir kan asma'nya. Mengharapkan keampunanNya..

Terfikir sejenak adakah disebabkan dosa yang lalu, kita diuji sebegitu rupa. Tetapi wahai insan, mungkin ini hadiah dari Allah, mungkin setiap ujian ini adalah kaffarah bagi dosa kita. Tidak tertanggung segala dosa yang telah kita lakukan. Dengan ujian ini sekurang-kurangnya dapatlah mengurangkan dosa-dosa kita yang banyak bagaikan buih di lautan.

Setiap ujian ada kemanisannya, mengajar kita erti kehidupan, mematangkan diri. Tetapi malanglah bagi yang tidak mampu menanganinya. Semakin diuji semakin dia jauh dari Rabb nya. Na'uzubillah, semoga kita tidak menjadi sebahagian dari golongan itu..

Demikianlah, dan barangsiapa membalas seimbang dengan penganiayaan yang pernah ia derita kemudian ia dianiaya (lagi), pasti Allah akan menolongnya. Sesungguhnya Allah benar-benar Maha Pemaaf lagi Maha Pengampun. (Pertolongan yang dijanjikan Allah tetap berlaku) kerana Allah berkuasa menukar gantikan sesuatu keadaan sebagaimana kuasa-Nya memasukkan malam pada siang dan memasukkan siang pada malam (silih berganti); dan (ingatlah) sesungguhnya Allah Maha Mendengar Lagi Maha Melihat. (al-Haj: 60, 61)

Rabbi, bantulah aku hadapi dugaan-dugaan yang Engkau beri dengan sabar dan tabah...
Jika dugaan yang Engkau beri ini adalah kaffarah di atas segala dosa-dosa ku..
Aku pasrah ya Allah..
Semoga diri ini tiada noda dikala ku bertemu denganMu..

No comments:

Post a Comment