Monday, July 27, 2009

Hari yang mencabar...

Tiket ke Kangar habis??? Sudah dapat kuduga sedari awal lagi. Termenung ku seketika, pagi-pagi lagi diriku ini sudah diduga. Sabar..ku memujuk hatiku. Akhirnya ku membuat keputusan untuk pulang pada hari Isnin pagi sahaja, alahai rugilah ilmu yang terpaksa ku lepaskan lantaran kesulitan ini. Mungkin ada hikmah disebaliknya.


Tiket ke Kangar...


Seusai menyelesaikan hal tiket, ku ke PKNS Shah Alam untuk mencari-cari barang. Sedang leka untuk memarkir, tiba-tiba "DUMM!!", bunyi yang mengejutkan. Tidak sempat ku menekan brek, akhirnya terlajak jua, ku terlanggar kereta di hadapanku. Dugaan menimpa lagi. Tergamam kuseketika, debaran jantung sangat pantas berkencang. Kakiku longlai melangkah turun, untuk menyaksikan apa yang terjadi. Luka di kedua-dua kereta amat ringan. Alhamdulillah.. Surut sedikit debaran jantungku. Setelah membayar gantirugi kepada yang berkenaan, dengan hati yang sedikit tenang ku meneruskan niatku untuk mencari barang.

Alangkah gembiranya diri, melihat banyak buku-buku di PKNS. Rupanya ada pesta buku. Nasib baik duit PTPTN tidak dapat lagi, kalau tidak siaplah, berjinjitlah ku pulang dengan buku yang banyak. Setelah puas melihat-lihat keadaan di pesta buku, ku membuat keputusan untuk pulang sahaja. Maklumlah selepas ini ku ingin ke Plaza Masalam pula, untuk bertanyakan tentang kad pengenalan ku. Sedang ku mencari tiket parkir dalam beg ku, ku dapati tiket ku hilang. Ya Allah tenangkan hatiku, dugaan untuk diriku yang telah lama bersenang dengan nikmat Allah. Ku menarik nafas, menenangkan diri, mengimbas kembali tempat-tempat yang pernah kaki ini jejaki...


Gerai ini kini sudah bertukar, baju kepada buku..


Akhirnya Allah mengilhamkanku suatu peristiwa, membuatkanku terfikir sejenak, "Mungkin jatuh di situ". Ku jejaki kembali tempat kejadian ku kemalangan tadi, yang peliknya tiada pula tiket tersebut. Tiba ku terdengar sayup-sayup suara lelaki memanggilku, apabila ku berpaling, abang itu terus bertanya kepadaku adakah ku kehilangan tiket. Hanya anggukan yang lemah kuberikan, lantas dia terus mengeluarkan kertas putih dari poketnya. Syukurku panjatkan pada Rabbi, Dia permudahkan lagi urusan ku. Tidak putus ku berterima kasih pada abang tersebut, kerana menyelamatkan tiketku yang jatuh tatkala ku kelam-kabut menyelesaikan hal kemalangan tadi..

Di Plaza Masalam pula, kad pengenalanku diberitakan tidak siap lagi. Tersenyum ku menghadapi dugaan yang entah keberapa kali buat hari ini sahaja. Agak lambat juga pengurusan kad pengenalanku ini. Sudah dua bulan, masih tidak siap-siap juga, lagi seminggu kata mereka. Tidak mengapalah, dugaan yang kecil sahaja. Selesai sudah semuanya, ku berangkat pulang ke rumah.

Tika saat inipun betapa ku masih mampu tersenyum mengenangkan ujianku pada hari ini. Alangkah indah diduga Allah, mungkin untuk mengingatkanku supaya tidak lalai kepadaNYa. Telah banyak nikmat yang diberi Allah kepadaku, telah banyak doaku yang telah dimakbulkan olehNya. Apalah sangat dengan ujian yang kecil ini, jika nak dibandingkan dengan nikmat yang telah Allah beri...Alhamdulillah..


Album : Istimewa Tiada Dua
Munsyid : NICE
http://liriknasyid.com

Apa jua bala bencana singgah menerpa
Menguji jauh mananya sabar kita
Mungkin selama ini kita terlupa

Kita terlalu leka dengan nikmat kurniaanNya
Maka diberi sedikit ujian
Menguji tahap keimanan dijiwa

Bila kesusahan
Terasa hidup terlalu payah
Berbagai persoalan menerjah
Baru minta petunjuk hidayah

Usah berputus asa
Kerana ada rahmat disebaliknya
Yang tidak kita ketahui
Dalam hidup ini
Teruslah berdoa

Pada Allah
Pengasih…Pemurah dan Penyayang

Kita terlalu leka dengan nikmat…kurniaanNya
Maka diberi sedikit ujian
Menguji tahap keimanan dijiwa

Artis : NICE
Lagu : Manis Helma (Hijjaz Records)
Lirik : Lukhman S (BMG Music Publishing)
Penerbit : Nazz Music Entertainment (M) Sdn Bhd

No comments:

Post a Comment