Monday, July 20, 2009

Kali pertama..'Maut' menginsafkan..

Hari ini hari pertama ku bertemu dengan bakal-bakal rakan seangkatanku. Wajah-wajah tenang kutatapi di masjid. Bertemankan rakan serumahku ct dan yan, segalanya menjadi mudah. Tidak ku terasa kekok memulakan langkah pertama ini..

Bermula dengan acara berbuka puasa, kami bersama-sama menikmati rezeki yang Allah turunkan. Terasa lega apabila seteguk air mengalir di tekak ini. Setelah itu kami berjemaah solat maghrib, mengumpul pahala 27 kali ganda yang telah dijanjikan Allah..InsyaAllah..

Maut, mendengar tajuknya cukup meremangkan bulu romaku. Walaupun sudah pasti setiap manusia pasti merasai mati. Namun hati ini tetap berdebar mendengarkan perkataan itu. Memikirkan dosa yang pernah, sedang dan akan ku lakukan, mengenangkan amal yang belum cukup ku lakukan, membuatku terfikir sejenak. Mampukah diri ini ke syurgaMu, mengharap belas kasihan dariMu, bertemu denganMu penciptaku..

Alam barzakh, alam perantaraan setelah kematian dan hari kiamat..Alam yang di mana setiap manusia bakal disoal oleh dua makhluk mulia yang dipertanggungjawabkan oleh Allah akan tugas itu. Munkar dan Nakir, nama yang cukup menggerunkan bagi setiap manusia. Soalan bocor yang bakal dikemukakan telah diketahui oleh setiap orang, namun adakah mampu kita menjawabnya. Tepuk dada tanyalah iman.

Malaikat ini bertanya: ""Siapa Tuhanmu?" Maka dijawab: "Saya tidak tahu". Lalu ditanya: "Apakah agamamu?" Maka dijawab: "Saya tidak tahu" Ditanya lagi: "Bagaimana pendapatmu terhadap orang yang diutuskan ditengah-tengah kamu?" Dijawab: "Saya tidak tahu". Lalu ditanya: "Bagaimanakah kamu mengetahui itu?" Maka dijawab: "Saya tidak tahu" Maka terdengar suara seruan dari langit: "Dusta hambaku, hamparkan untuknya dari neraka dan bukakan baginya pintu neraka, maka terasa olehnya panas hawa neraka, dan disempitkan kuburnya sehingga terhimpit dan rosak tulang-tulang rusuknya, kemudian datang kepadanya seorang yang buruk wajahnya dan busuk baunya sambil berkata: "Sambutlah hari yang sangat jelek bagimu, inilah saat yang telah diperingatkan oleh Allah kepadamu." Lalu ia bertanya: "Siapakah kau?" Jawabnya: "Aku amalmu yang jelek." Lalu ia berkata: "Ya tuhan, jangan percepatkan kiamat, ya Tuhan jangan percepatkan kiamat."

Jika di alam ini kita sudah merasai kenikmatan, maka nikmat itu akan berpanjangan sehinggalah ke akhir perjalanan kita bertemu rabbi dan begitulah sebaliknya...Belumpun sempat kita dihitung amalan di mizan, kita telah pun diperlihatkan balasannya di alam kubur.

Tika ini apalah ertinya harta, keluarga dan pangkat. Semuanya tidak dapat membantu kecuali sedekah yang telah kita laburkan, doa anak yang soleh dan juga ilmu yang mendatangkan manfaat. Wahai diri, sedarlah bahawa maut itu hampir dan pasti. Bersedialah wahai diri, kerana walau sebesar zarahpun pahala dan dosa kita tetap dikira...


Rabbi, matikanlah aku didalam iman.
Ampunkanlah dosaku yang banyak bagaikan buih di lautan..
Terimalah segala amalku..
Kasihanilah daku ya Allah, yang mengharapkan keampunanmu..
Impianku ingin bertemu denganMu di negeri yang kekal abadi..
Amin..

No comments:

Post a Comment