Friday, September 11, 2009

Tarbiah Allah



Sungguh Ramadhan ini bulan yang banyak mentarbiah diri dan sahabat-sahabat yang lain. Sahabat yang hebat diduga dengan dengan ujian yang hebat. Diuji dengan penyakit, masalah kewangan, kematian dan banyak lagi kejadian yang menimpa mereka yang tidak mampu ku ukir di sini. Ku hanya mampu menghembus kata semangat di kejauhan, memantau sahabat-sahabat ku dengan mata hatiku, menghulur bantuan semampu diriku. Begitu unik cara Allah mengasihi hambaNya, diberi ujian untuk mendekatkan diri kepadaNya. Supaya diri selalu berharap padaNya, membulatkan hati hanya padaNya.

Sabar..sabar..sabar..Allah sayang..itulah yang selalu kubisikkan kedalam hati tika diri diduga. Serta-merta semangat diri kembali meningkat, menelan segala kepahitan dengan membayangkan kemanisan di masa hadapan. Menggali hikmah di sebalik dugaan yang menimpa diri. Ku bersyukur di atas segala dugaan yang Allah beri, sebagai kaffarah setiap dosa-dosaku yang lalu, kini dan akan datang. Ku redha dengan kesusahan, kesedihan dan kekecewaan, asal diri tidak ditarik nikmat iman, tidak diusir jauh dari Rabbi, tidak dipalingkan hati.

Dugaan harus ditangani dengan iman dan kewarasan akal, jika tidak khuatir diri akan hilang pertimbangan lalu tersungkur menyembah lembah kehinaan. Jangan biar hati memendam rasa, menelan sendiri masalah dan dugaan yang menimpa, luahlah pada yang sekurang-kurangnya mampu mendengar, supaya beban di hati tidak menjadi barah yang memakan diri. Ku khuatir dek kerana malu dan tidak mahu menyusahkan orang lain akan menjadikan kita lebih merana, malah masalah menjadi semakin kronik.

Akal sendiri tidak mampu mengawal segala-galanya, kadang-kadang perlu juga pada buah fikiran orang lain. Jangan dipandang remeh akan pendapat orang di sekeliling kita, terkadang pemikiran mereka bernas, melangkau jauh, luar dari kotak pemikiran kita. Seperti yang kita sedia maklum, insan itu berbeza cara berfikir dan pengalamannya, cara menempuni dugaan juga mestilah berbeza.

Biar apapun warna kulitnya, biar bagaimanapun perawakannya, ambillah iktibar dari pengalaman mereka, timbanglah dengan sewajarnya, tapis sehingga dapat kita jadikan panduan. Semoga dengan berkat pengetahuan itu dapat membantu kita dalam menempuhi dugaan yang telah dihadiahkan Allah kepada kita.

Banyak sungguh anugerah yang Allah beri Ramadhan kali ini. Bukan sahaja dapat merasa enaknya limpah kurniaan pahala, malah ditarbiah Allah supaya tinggi tahap sabar pula, berjuang melawan kehendak nafsu. Bulan inilah kita dapat menguji ketahanan diri. Syaitan tiada, terpasung di neraka jahannam, maka tinggalah kita memasang strategi, melancarkan serangan melawan nafsu juga memelihara hati agar tidak tercemar dengan angan-angan yang panjang tiada sempadan hingga terkadang lupa akan kematian.

Tahniah buat sahabat-sahabat yang berjaya menempuhi dugaan dengan sebaiknya. Lega rasa tatkala mendengarkan semuanya berjalan dengan baik. Berkat petunjuk Allah, semuanya menjadi mudah. Aneh kan? Walau berat manapun ujian yang diberi, tetap dapat kita tempuhi dengan kesabaran dan senyuman, bukan dengan kebaranan dan teriakan. Begitulah hebatnya jiwa-jiwa yang bergantung hanya pada Rabbi, diberi kekuatan yang tidak disangka-sangka. Lemah disisi Rabbi dan amat berharap padaNya, tetapi tetap kental disisi makhlukNya.


Terima kasih ya Allah di atas tarbiah ini..
Terima kasih kerana memberi ku peluang menguji tahap kesabaran diri..
Semoga semangat ku tidak luntur..

No comments:

Post a Comment