Wednesday, September 2, 2009

Tidak gentar...

Petang ini ku bersama sahabat IMAM yang lain menyerbu 'hotspot area' di UiTM untuk menyebarkan risalah dan kurma yang telah kami sediakan semalam. Sesungguhnya ini adalah pengalaman pertamaku, maka diriku amat teruja melaksanakan tugas ini. Selagi kita di dalam jamaah, kita tak akan rasa gentar untuk berdakwah malah rasa bersemangat pula.

Sesungguhnya dakwah itu adalah seni. Terpulanglah pada kita untuk menentukan teknik dan alatannya, yang penting kita berusaha sebaiknya untuk melakasanakan tugas kita sebagai khalifah di muka bumi Allah ini. Jangan terlalu memasang impian setiap usaha yng kita lakukan itu berhasil. Berserah lah kepada Rabbi, kerana hidayah tetap miliknya, kita hanyalah penunjuk arah.

Jangan ada istilah putus asa dalam kita berjuang menegakkan agama rabbi ini. Sunnah orang berjuang itu, menempuh payah demi kemanisan redha Allah dan syurga abadi. Memang diakui bukan mudah untuk mnyebarkan dakwah, tambahan lagi dunia yang sudah tiada sempadannya lagi. Amatlah menjeruk rasa tatkala melihatkan maksiat berleluasa.

Maka kita lah yang sepatutnya memainkan peranan dalam pembentukan kembali sahsiah masyarakat kini dan akan datang. Semoga sahabat-sahabat sekalian istiqomah dalam niat untuk menyambung perjuang para rasul dan sahabat dalam mengembalikan kegemilangan islam.





Takbir!!!

“Wahai orang beriman, apakah sebabnya apabila dikatakan kepadamu: Berangkatlah (untuk berperang) pada jalan Allah, kamu merasa berat dan ingin tinggal di tempatmu? Apakah kamu lebih suka dengan kehidupan di dunia sebagai ganti kehidupan di akhirat? Padahal kenikmatan hidup di dunia ini (dibandingkan dengan kehidupan) di akhirat hanya sedikit. Jika kamu tidak berangkat untuk berperang, nescaya Allah menyeksa kamu dengan seksa yang pedih dan Dia menggantikan (kamu) dengan kaum yang lain, dan kamu tidak akan dapat memberi kemudaratan kepada-Nya sedikitpun. Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu.” (Surah al-Taubah, ayat 38-39)


Ya Rabbi, ya Rahman..
Bantulah kami dalam menegakkan syiar ini..
Sesungguhnya kami amat mengharapkan kemanisan redhaMU..

No comments:

Post a Comment