Wednesday, September 9, 2009

Dinihari yang dinanti

Ramadhan kian melabuhkan tirainya, berhembus udara syahdu di setiap nafasku, menahan sebak tika memikirkan bulan rahmat yang bakal pergi. Sungguh masa itu sangat cepat berlalu pergi, tanpa sedikitpun simpati diberi kepadaku yang amat menyintai bulan barakah ini. Hanya tinggal 10 hari sahaja lagi sebelum Syawal menjelma menggantikan bulan pengampunan. Perasaan bercampur baur ketika ini, masih sempatkah untukku menghabiskan sisa waktu ini dengan ibadat-ibadat tambahan? Lantaran kekangan masa yang terkadang membuat diri terpaksa melepaskan peluang untuk mengimarahkan bulan ini.

10 malam terakhir inilah sepatutnya umat islam berlumba-lumba untuk mengerjakan ibadat-ibadat sunat. Masakan tidak, di waktu kebanyakan saudara seakidahku diduga dengan menyediakan persiapan untuk menyambut Syawal, Allah menghadiahkan dengan malam yang tersangat istimewa, yang tidak dapat menandingi malam-malam yang lain, malam seribu bulan. Tetapi, adakah semua saudara ku itu menyedari akan ruginya jika terlepas malam yang istimewa itu. Apalah salahnya jika berkorban sedikit masa bermunajat kepada Rabbi di sepertiga malam. Tidak pernah terfikirkah betapa ruginya diri, dosa yang melaut tidak ditebusi, malah makin lama makin bertambah pula. Berapa lah sangat masa yang diluangkan untuk bersama Rabbi jika nak dibandingkan dengan umur yang telah kita habiskan.

Jangan terlalu bertenang wahai saudaraku, sedarkah kita yang maut itu sentiasa menjenguk. Tiada siapa yang dapat mengagak akan adakah lagi Ramadhan untuk kita di tahun hadapan. Maka, apakah persediaan kita untuk menghadap Rabbi andai peluang yang diberi langsung tidak kita rebuti. Ku sendiri resah memikirkan, mampukah diri ini menghabiskan sisa-sisa waktu ini sebaiknya. Bimbang diri akan terlepas peluang ini, sayu..Ku hanya mampu berdoa, mengharapkan supaya Allah memberi peluang untuk diriku. Ku tahu setiap yang terjadi adalah yang terbaik untuk diriku, ada hikmah disebaliknya.



Bermaksud:
[1]Sesungguhnya Kami telah menurunkan (Al-Quran) ini pada Malam Lailatul-Qadar,
[2]Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui apa dia kebesaran Malam Lailatul-Qadar itu?
[3]Malam Lailatul-Qadar lebih baik daripada seribu bulan.
[4]Pada Malam itu, turun malaikat dan Jibril dengan izin Tuhan mereka, kerana membawa segala perkara (yang ditakdirkan berlakunya pada tahun yang berikut);
[5]Sejahteralah Malam (yang berkat) itu hingga terbit fajar!

Lailatul Qadar berlaku setiap tahun, bukannya hanya pada ketika ia diwahyukan atau tahun ayat itu diturunkan sahaja. Pertamanya, Lailatu Qadar hanya akan berlaku dalam bulan Ramadhan. Kedua, kebanyakan ulama berpendapat bahawa Lailatul Qadar berlaku pada sepuluh malam terakhir Ramadan. Ini adalah pendapat yang paling rajih (absah). Ketiga, ia berlaku pada malam-malam ganjil iaitu malam 21, 23, 25, 27 dan 29 Ramadan. Amalan yang mesti dilakukan pada malam ini ialah memperbanyakkan ibadah, membaca Al-Quran, beriktikaf dan berdoa.

Di antara perkara yang perlu diimani dalam perkara berkaitan Lailatul Qadr ialah:
1. Al-Quran diturunkan pada malam Lailatul Qadr.
2. Lailatul Qadr lebih baik daripada seribu bulan yang membawa maksud bahawa
setiap amalan yang termakbul pada malam itu samalah dengan amalan yang
setara dengannya sebanyak amalan seribu bulan.
3. Para Malaikat dan ruh diturunkan pada malam tersebut.
4. Sejahtera malam itu hingga terbit fajar (masuknya waktu Subuh).
5. Ibadah yang jujur, ikhlas, konsisten, iltizam dan khusyuk pada sebarang masa.
6. Tiada tanda-tanda fizikal yang dijelaskan oleh nas kecuali khabar-khabar angin
semata.

--> Sumber daripada Dr. Amini Amir Abdullah Pengarah Pusat Islam Universiti Putra Malaysia, Lailatul Qadr: Kepentingan dan Penghayatannya, Kursus Induksi Pegawai Sokongan Universiti Putra Malaysia, 17 Oktober 2006, Residence Hotel, UNITEN, 8.30am.

Andai malam itu tidak dapat kutemui, ku redha ya Allah..
Pengharapan yang amat tinggi ku panjatkan kepadamu Rabbi..
Moga peluang itu milikku..

No comments:

Post a Comment