Monday, July 23, 2012

Bulan Limpahan Rahmat



Pernikahan adalah suatu hubungan yang suci mengikat dua jantina yang berlainan sifat dan kehendak. Fitrahnya rumah tangga itu tiada yang sempurna, namun kemanisan mengharunginya menjadikan hubungan suci ini tampak sempurna. Hubungan yang tidak bersandarkan cinta kepada Pencipta akan mewujudkan institusi kekeluargaan yang hambar, penuh kelalaian lalu menjurus kebinasaan, umpama pohon yang batangnya kelihatan ampuh fizikalnya namun lompong isinya dek di serang anai-anai secara tersembunyi. 

Suami umpama CEO manakala isteri adalah setiausahanya, setia dan berusaha membantu dalam melahirkan generasi yang berkualiti. Anak adalah amanah Allah yang amat besar, diletakkan nyawa di dalam rahim isteri bukan dengan sia-sia. Allah seakan- akan memberi amaran kepada kita supaya mendidiknya menjadi khalifah di bumiNya.  Tersilap acuan akan merundumkan masa depan islam. Sesungguhnya kitalah yang rugi jika islam bukan lagi kebanggaan di masa hadapan.

“Kalau kamu dan sesiapa sahaja di atas muka bumi ini seluruhnya ingkar, maka hal yang demikian itu tidaklah merugikan Allah, sesungguhnya Allah itu Maha Kaya lagi Maha Terpuji.” Surah Ibrahim ayat 8.

“Katakanlah sesungguhnya orang-orang yang rugi itu adalah orang yang merugikan diri mereka sendiri dan keluarga mereka di hari kiamat kelak. Dan ingatlah yang demikian itulah kerugian yang nyata” Surah Az-Zumar ayat 15.

Imarahkanlah isi rumah dengan surat cinta dari Illahi dan pesanan dari kekasih Pencipta yakni Rasulullah s.a.w agar hati-hati yang berada di dalamnya tenang, damai, dipenuhi rasa kehambaan dan cinta kepadaNya. Lontarkan tutur kata yang enak untuk halwa telinga, serlahkan peribadi acuan Al-Quran agar akhlak yang mulia menjadi cermin peribadi. Jika baik akar nya maka baiklah pohonnya.

Sesungguhnya bulan Ramadhan adalah hadiah daripada Allah kepada kita, kita sering teruja dengan potongan harga pada barangan-barangan di “shopping mall’ tika berlangsungnya “year end sales”, namun hati kita kurang teruja dengan bulan Ramadhan yang Allah anugerahkan kepada hamba-hambaNya. Sedikit amalan namun gandaannya lebih pada bulan barakah ini. Wahai hamba Allah terutamanya pasangan suami isteri yang ditakdirkan Allah untuk bersama, mari kita tingkatkan kualiti ibadah kita, lahirkan rasa syukur dengan rasa kehambaan kepadaNya. Bukankah indah bertadarus dan berjemaah bersama, bertahajjud bersama usai sahur? Terlalu banyak nikmat yang telah diberiNya kepada kita, maka layakkah kita mengkufuriNya? Tepuk dada tanyalah imanmu wahai para hamba Allah.

No comments:

Post a Comment