Wednesday, August 15, 2012

Dia yang bergelar suami




Benarlah Ramadhan ini bulan tarbiyyah, bulan berjuta nikmat dan keberkatan. Beberapa hari yang lalu, diri ini telah diuji Allah. Kunjungan yang pada mulanya harmoni di keruhkan dengan kehendak nafsu. Ya, iblis dan syaitan di rantai, namun manusia yang hina tetap tidak mampu mengawal nafsu kehendak dan amarah. Jika tidak dihentikan zauj, mungkin perbalahan akan menjadi lebih rumit. Rasa hormat akan sirna, menerbitkan rasa benci dan putus asa. 

Zauj bertindak penyelamat merangkul bahu yang kecil ini disaat puncak perbincangan. Tidak cukup sekadar itu, di ‘brain wash’ habis-habisan di dalam kereta. Amat terkesan dengan tegurannya “Sayang isteri saya, walau siapapun sayang di mata orang lain, sayang tetap tanggungjawab saya”. Terdiam membatu saat dia meluahkan kekesalannya. “Walau apa pun terjadi, jangan kita aibkan diri kita” sambungnya lagi. Di saat tangisan ku semakin kuat kerana teguran kerasnya, dia terus memujuk “Istighfar sayang, istighfar, saya sayang sangat pada isteri saya ni, saya tahu sayang tabah, namun perbalahan bukan penyelesaian masalah, Ramadhan ini bulan baik, jangan dicemar kesuciannya, saya minta maaf andai ada mengguris perasaan sayang” tenang suaranya sambil mengusap-usap kepalaku. 

Segala puji hanya bagi Allah dikurniakan pemimpin yang menenangkan jiwa. Terima kasih Allah kerana menganugerahkan suami yang menjadi pendorong di kala ku jatuh, menjadi penegur di kala hambaMu ini leka dan lalai. Semoga zauji redha dengan segala kekurangan diri ini dan bersyukur dengan kelebihan ku. Terima kasih sayang kerana mengetuk hati dengan rotan nasihat tempoh hari. Dirimu adalah antara anugerah terindah yang dianugerahkan Allah kepada ku.

Teringat perbualan semalam:

Saya: Sayang, kalau saya dijemput Allah dulu, sayang menikah lagi ya.
Zauj: Andai dengan hidup seorang lebih mendekatkan diri saya dengan Allah, lebih baik saya sendiri.
Saya: Hmmm.. (terus tukar topik.. :))

Semoga Allah meneguhkan iman Azharuddin, mengampunkan dosanya, menerima amalannya, memudahkan urusannya ke syurga. Semoga Allah menganugerahkannya mahkota kesabaran dan ketabahan dalam mengharungi alam rumah tangga bersama saya dan zuriat keturunannya.. 

Dia lah (Allah) yang menciptakan kamu semua dari (hakikat) diri yang satu, dan Ia mengadakan daripada hakikat itu pasangannya (diri suami isteri), untuk bersenang hati dan hidup mesra yang satu kepada yang lain. Ketika suami mencampuri isterinya, mengandunglah ia dengan kandungan yang ringan, serta teruslah ia dengan keadaan itu (ke suatu waktu). Kemudian ketika ia merasa berat (dan menaruh bimbang) berdoalah suami isteri itu kepada Tuhan mereka (dengan berkata):" Sesungguhnya jika Engkau (wahai Tuhan kami) mengurniakan kami nikmat yang baik, tentulah kami menjadi orang-orang yang bersyukur".
(Al-A'raaf 7:189)


1 comment:

  1. Все Реальные фото проституток обладают прекрасным умением, и удовлетворить и расслабить Сексапильная шлюха. Люблю доставлять мужчинам истинное блаженство. 400 гр пол час. Свободен лишь тот, кто потерял все, ради чего стоит жить

    ReplyDelete