Thursday, December 17, 2009

Salam maal hijrah (1431)


Salam maal Hijrah..Tahun baru bermula lagi membuka lembaran baru, melipat tahun lalu dalam gulungan kertas yang tersimpan berjuta peristiwa suka dan duka. Hijrah..Peristiwa yang terpateri di tembok sejarah umat islam. Keperitan, pengorbanan dan kejayaan misi hijrah Rasulullah dan para sahabat dihayati bagi mereka yang menyayangi Rabb dan islam. Iktibar diambil dari peristiwa hijrah sebagai titik permulaan perubahan, anjakan paradigma setiap muslim yang mengangankan untuk bertemu PenciptaNya di hari yang dijanjikan kelak.

Mengimbau kembali peristiwa yang gemilang ini, betapa Rasulullah bermula dengan menggunakan medium masjid untuk merapatkan ukhuwwah ansar dan muhajirin bagi membangkitkan umat yang hebat , bak kata pepatah berat sama dipikul ringan sama dijinjing. Bersatunya umat islam memperkasakan perjuangan, menaikkan syiar islam yang ditunggu-tunggu oleh umatnya.

Tanpa pengorbanan Rasulullah dan para sahabat, tidak mungkin kita merasai nikmatnya islam yang semakin hari makin berkembang hari ini. Syiar diteruskan dari zaman ke zaman, perjuangan menyebarnya silih berganti tangan. Islam tetap gemilang dengan bantuan Allah yang Esa. Tetaplah pada jalanmu wahai mujahid-mujahid Allah, kemenangan akan kita raih suatu hari nanti insyaAllah.

Jadikanlah tahun baru ini sebagai pemangkin perubahan, perbaikilah iman dan amal, kukuhkanlah ukhuwwah sesama kita dan lebih ikhlaslah dalam berkerja dan menuntut ilmu. Corakkanlah buku baru dengan warna yang harmoni dan ceria, jangan cemarkan ia dengan tompok usang dan hitam, jika terlanjur mencacatkan warna, padamlah dengan titisan taubat supaya tidak terus kelam lembarannya.

Ya Allah..Bantu diri yang hina ini, tiupkan semangat dalam rohku..
Hanya kepadaMu ku berserah..

No comments:

Post a Comment