Saturday, December 26, 2009

Rumah Perlindungan PERNIM

25 Disember yang lepas diadakan aktiviti melawat ke Rumah Perlindungan PERNIM yang di anjurkan oleh sahabatku Nurhafizani. Pada mulanya, diri ini tidak dapat menyertai mereka memandangkan tiada siapa yang dapat ku tumpang dari Shah Alam. Namun Allah memudahkan urusanku, mamaku menawarkan diri untuk pergi bersama-sama denganku. Alhamdulillah, ku amat gembira dan menghargai pengorbanan mama..Terima kasih kepada mama yang sanggup berada di sampingku di dalam susah dan juga senang.

Setibanya kami di sana kami disambut oleh penjaga mereka yang lebih mesra dikenali 'mama ina'. Kami disambut dengan penuh kasih-sayang dan kemesraan. Terserlah keceriaan di setiap wajah-wajah yang menghuni rumah tersebut. Anak-anak kecil itu amat ramah dan mesra, hubungan mereka amat erat sehinggakan kami sendiri tidak dapat mengecam yang mana satukah anak kandung dan yang mana satu anak angkat 'mama ina'. Semuanya dipakaikan dengan pakaian yang sama dan fesyen rambut mereka juga seakan-akan sama. Hebat sungguh 'mama ina', tidak men'double standard'kan anak-anak yang dipelihara olehnya.

Mamaku rancak bersembang dengan 'mama ina' sedangkan ku sibuk melayan adik-adik di sudut penjuru rumah. Kerenah mereka amat melucukan, ada yang aktif walaupun sakit berkhatan, ada yang menghidapi demam campak, tidak kurang juga mereka yang amat teruja untuk mengambil gambar. Telatah mereka amat menenangkan, terasa separuh dari masalah yang melanda jiwa gugur seiring gelak tawa mereka. Demi Allah ku amat merindui mereka..

Ku juga amat gembira dapat bertemu sahabat-sahabat teknik ku yang sudah bertahun tidak kutemui. Mereka masih lagi tidak berubah, tetap mesra walau dipisahkan jarak dan masa. Tahniah dan terima kasih kepada mama, sahabat-sahabat dan uncle Ramli yang menyertai dan menjemputku ke aktivti kali ini. Semoga aktivti begini dapat diteruskan di masa akan datang..

Ya Rabbi, lembutkan hatiku untuk Redha atas ketentuanMu..
Mengusap kepala adik-adik kecil itu, melunakkan hatiku..
Membuat ku sedar, ku lebih bernasib baik dari mereka..
Alhamdulillah..

1 comment: